Protokoll Bussråd 2011-11-25
Närvarande: Håkan Olsson, Daniel Bernard, Per-Anders Karlsson, Andreas Nilsson, Henrik Anderssonk, Charlotte Lindqvist, Klara Lindqvist, Lovisa Eriksson, Moa Johansson, Alice Jisfält, Elin Nilsson, Tanja Hallberg, Moa Viksten, Matilda Hallberg, Christoffer Arneson Linde, Kristina Gustavsson, Petronella Svensson samt Agneta Pettersson.
Synpunkter från eleverna:
Bussarna är ibland sena och ibland för tidiga på eftermiddagarna.
Håkan
Kommunen kommer att se över skolans ramtider inför nästa höst.
Det vore bra om det fanns en tidtabell på skolan så man vet när bussarna ska gå.
Flera chaufförer vet inte vart/hur de ska köra och stanna. Detta sker när det är vikarier. Oftast är det Kärrabussen. De kör fel och missar avfarter.
Chaufförer ber eleverna komma fram för att tala om var de ska stanna.
De äldre eleverna vill ha anvisningar i bussen så de vet vilken buss som kör vart. Sådana finns redan i bussarna för de yngre.
Det finns busschaufförer som röker både utanför och inne i bussen.
Linjebussen blir överfull ibland på morgonen, så många får stå. Den stannar bara på Skepparns väg på em. Då blir det långt för de små barnen att gå.
Håkan
Det finns inte någon hållplats direkt efter viadukten och att det dessutom inte finns något övergångsställe. Från och till hållplatserna är det föräldrars ansvar.
”Kärrabussen” öppnar bara en dörr (hälften av chaufförerna).
Per-Anders
Det kan vara en säkerhetsfråga. När det gäller de yngre barnen vill man gärna ha koll på vart de tar vägen från bussen. För de äldre kan man ju öppna båda dörrarna.
Det är bra att bussarna har bestämda platser.
Elever upplever att någon chaufför på Torpa/Norra Näs-bussen kör fort.
Många äldre har inte bälte på sig. På linjebussen saknas det bälten ibland.
Innan eleverna gick framförde Per-Anders att han upplever att eleverna är mycket artiga.
FF
Charlotte undrade hur det är med bältenas användande.
Chaufförerna har ansvaret att se till att alla är bältade innan färden börjar. Under färdens gång har de ingen chans att göra något.
En erfarenhet är att om de äldre är ”duktiga” på att bälta sig hakar de yngre på.
På linjebussarna saboteras bältena ibland och det kan ta tid att få dig nya.
Det finns en film, om bussäkerhet, att låna ut till skolan.
Dessutom kommer det att genomföras en buss-utrymning i vid terminsstart. Detta är ett samarbete mellan bussbolag, brandkår och skola.
Per-Anders upplever att det är olika turer beroende på vilken dag det är, mer än vad det brukar.
Bläshammar är synkade med Lindberg och Bua/Värö och därför blir det förseningar åt ”alla håll”.
Till hösten kommer ramtiderna att vara förändrade. Förslaget ska vara klart i januari och då kallas Birgitta till möte.
Bussvakterna upplever att bussarna är sena på tisdag eftermiddag. Bussen ska gå 13.40 och ofta får man vänta till 14.00.
Charlotte hade fått frågan om det ska ta en timme att komma hem till Åskloster. Vi trodde att det kan vara så att eleven, i fråga, slutar dagen med rast och då känns det ju som lång väntan, men det är inget som bussbolagen kan påverka.
Birgitta avslutade mötet, som upplevdes mycket positivt, med att påminna om att bussbolagen ska informera berörda föräldrar om bussturer/stopp förändras under terminen.
Vid pennan Agneta Pettersson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar